تمام بنى هاشم از خاندان پيامبر (ص) نيستند
چيزى كه لازم استبه طور واضح فهميده شود اين است كه كلمه«آل محمد (ص) »شامل همه منسوبان به پيامبر نمىشود،چه،آن كلمه بيشتر هاشميان و نيز فرومايگان از نسل حضرت محمد را در بر نمىگيرد.اگر چنان بود،نوعى تمايز قبيلهاى شمرده مىشد،زيرا كه بسيارى از افراد منتسب به پيامبر،در خط او گام برنداشتند،و آن گونه كه خواست پيامبر بود به اسلام خدمت نكردند.اگر همگى از اين امتياز برخوردار بودند و لازم بود به هنگام درود بر پيامبر آنان نيز بزرگ داشته شوند،خود نوعى دعوت به طبقاتى كردن جامعه و اعتقاد داشتن به امتيازهاى قبيلهاى است.و اين مطلب با اصل قرآنى-كه اعلان مىكند:برترى در گرو تقواست-متناقض است و اسلام بهخودى خود دچار تناقض نيست.حقيقت اين است كه مقصود از كلمه«آل محمد (ص) »افراد مشخصى از خويشاوندان پيامبر است كه خداوند به دليل دارا بودن فضيلتى آنان را برگزيده است.اين افراد كسانى هستند كه خداوند آنان را نه به سبب قرابتشان با پيامبر،بلكه از آن جهت كه ايشان در بالاترين مراتب فضيلت قرار دارند، برگزيده است.آنان به شيوه صحيح اسلامى زندگى كردند و از كتاب خدا و سيره پيامبرش اطاعت كردند و در رفتار و گفتار از اين دو جدا نشدند.
برترى دادن پيامبر (ص) به آنان،دليل برترى آنان است.
هنگامى كه پيامبر (ص) به ما فرمان مىدهد تا هر گاه بر او درود مىفرستيم بر خاندانش نيز درود فرستيم در حقيقتبدان وسيله از برترى آنان بر ديگران از نظر علم و عمل و فضيلت،به ما خبر مىدهد.اين مطلبى است كه آنان را شايسته چنين بزرگداشتى جاودانه و بىمانند، مىسازد.براستى كه خداوند عادلتر از آن است كه بندهاى را بيهوده و بدون شايستگى رافتبخشد.
آرى،هنگامى كه خداوند بزرگ اعلان مىفرمايد كه معيار بزرگى همان تقواست و بلافاصله ما را به گراميداشت اشخاص معينى دستور مىدهد،به اين نتيجه مىرسيم كه آن افراد-از آن جهت كه پرهيزگارترند-از ديگران والاتر و برترند.به اين ترتيب هيچ گونه تناقضى ميان اصول ياد شده اسلامى و گراميداشتخاندان پيامبر (ص) ،نمىيابيم،بلكه به هماهنگى كاملى برخورد مىكنيم.
امير المؤمنين اسوه وحدت
نويسنده : محمد واعظ زاده خراسانى